Hjärnan

Hjärnan är fantastisk. Den kan göra så mycket, men eftersom den fungerar bättre på vissa och sämre på andra så har jag ett litet tips på hur man kan komma ihåg ordningen på planeterna i vårt solsystem...
Att ta ut den första bokstaven i varje planet är en bra början.
MVJMJSUNP
Ja, jag har med Pluto som en planet, jag växte upp med den som planet och det forskarna gjorde mot Pluto tycker jag är fruktansvärt! Så Pluto är med :)

Nu kan man se att det inte bildar ett smart ord som gör det enkelt att komma ihåg ordningen, så vi får helt enkelt skapa ord som fixar detta.
 
Matta, Vantar, Jakt, Miljoner, Jakt igen, Svamp, Ullsockor, Norrköping, Pratstund.
 
Då är det bara att memorera de här orden så blir det aldrig mer några problem med ordningen på våra planeter. Vilket kan vara mycket användbart då jag märkt att det är ett väldigt vanligt samtalsämne på diverse tillställningar, som till exempel dop, streetrace, karnevaler, precis före ett prov medmera. 

Kommentarer

Skriv vad du har på hjärtat här:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

E-mail: (Visas icke)

URL/Bloggadress:

Lättar mitt hjärta med att skriva:

Trackback